سیدحمید جمال الدینی :افراد با پتانسیل مالى خوب سد ورودى آزمونها را دور مى‌زنند

 

 

عضو كانون نخبگان و عضو حوزه پزشكان فارغ‌التحصیل استان یزد گف

 

ت: افرادی که دارای پتانسیل مالی خوب می باشند و درآزمونهای ورودی مقاطع مختلف آموزش عالی در داخل كشور قبول نمی‌شوند، از طرق مختلف حضوری و غیر حضوری در دانشگاههای خارج از كشوربه تحصیل می‌ پردازند وپس ازگذراندن چند ترم درخواست انتقال می‌دهند و وارد دانشگاههای داخل می‌شوند که در واقع به نوعی سد ورودی آزمونها را دور می‌زنند.


سیدحمید جمال الدینی در گفتگو با  ایسنا ،‌ با اشاره به بحث‌های مختلف مطروحه برای تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی محصل در دانشگاههای خارج از كشور،‌ اظهارداشت: دانشجویان خواستار انتقال به ایران به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته‌ای كه سالهای پیش از ورود به دانشگاه را در داخل همان كشور درس خوانده و طبق روال جذب سیستم دانشگاهی برای ادامه تحصیل شده‌اند و گروه دیگر افرادی می‌باشند كه امتحان دروس تحصیلات عالی و تكمیلی و تخصصی پزشكی را در داخل كشور داده اما مردود شده و از طرق مختلف و سیستمهای اینترنتی به صورت حضوری و غیر حضوری به تحصیل در دانشگاههای خارج از كشور می پردازند.

وی افزود : نگاهی كه به دنبال تسهیل آئین نامه‌های انتقال صورت می‌گیرد جلوگیری از خروج ارز در كشور می‌باشد و بیان می‌شود هزینه‌هایی كه قرار است در خارج از كشور ایران یك دانشجو پرداخت كند در داخل ایران و برای دانشگاههای داخلی پرداخت شود.

جمال‌الدینی عنوان داشت: نگاه عقلایی‌تر نیز به این مسئله بازگشت نخبگان و جلوگیری از مهاجرت ژنها (مهاجرت نخبگان) (فرار مغزها) می‌باشد.

وی ادامه داد: طبق این آئین نامه‌ها و دیدگاه انتقال دانشجویان خارج كشور به ایران،‌رشته‌هایی در چند سال اخیر طبق تفاهم نامه بین دانشگاه داخلی و خارجی ایجاد شد كه دانشجویان می‌توانستند بدون آزمون وارد این دانشگاهها شوند؛ اما با توجه به جریانات و رفتارهای وارد شده از طرف دانشجویان داخل كشور مبنی بر پذیرش دانشجو بدون كنكور این مقوله تا اندازه‌ای منتفی شد.

جمال‌الدینی تصریح كرد: ‌درراستای این دیدگاه برای انتقال دانشجویان در حال حاضر دانشجویان محصل در خارج كشور كه به دلیل پتانسیل مالی توانستند در خارج كشور در یكی از دانشگاهها به صورت حضوری و غیرحضوری به تحصیل بپردازند پس از گذراندن چند ترم تقاضای انتقال می‌دهند و مسئولین آموزش عالی نیز برای پذیرش آنان فاكتورهایی از جمله ‌حداقل نمره معدل، تعداد واحدهای گذرانده و اعتبار دانشگاه مورد تحصیل را در نظردارند که همگی ملاک های سنجش در طول دوران تحصیل بعد از پذیرش دانشگاه می باشد و ارتباطی به آزمون ورودی ندارد.

دكتر جمال‌الدینی این اقدام را یك نوع تبعیض و ظلم دانست و افزود: اگر قرار است ملاك ورودی به دانشگاههای داخل كشور یك تك آزمون باشد پس این ملاك و دلیل ورودی بایستی برای كلیه دانشجویان چه آنان كه در داخل و چه آنان كه در خارج تحصیل می كنند وجود داشته باشد و در این میان افراد متقاضی برای انتقال داخل كشور بایستی یك حداقل نمره‌ای را از آزمون ورودی داخل كشوربه دست آورده باشند.

وی ادامه داد:‌ هر چند كه آزمونهای كمی نمی‌تواند ملاك صحیحی برای سنجش دانشجو برای پذیرش در مقاطع بالاتر باشد و یك آزمون سرنوشت یك نفر را تعیین كند؛ اما نبایستی در این میان كسانی كه پتانسیل مالی خوب و یا ارتباطات خارجی ندارند، علی‌رغم علاقه بسیار زیادشان به ادامه تحصیل محكوم به عنوان پشت كنكوری و یا پزشك عمومی و كارشناس باشند.

جمال‌الدینی بیان داشت: نبایستی با یك تك آزمون عده‌ای را قبول و یك عده‌ای را مردود معرفی كنید بلكه بایستی بر اساس علایق حداقل‌های را در نظر گرفته شود تا افراد رشته‌های مورد علاقه خود را انتخاب كنند و در این راستا افزایش جنبه‌های نظارتی حائز اهمیت است.

وی افزود: با این روش دانشجویی پویا كه رشته‌ی مورد تحصیل خود را بر اساس علاقه انتخاب می‌كنند در كشور به تحصیل می‌پردازد و آنگاه نیز دیگر نیاز به خروج از كشور ندارد.

وی در قسمت دیگری از گفتگو با اشاره به آزمونهای ارتقاء دوره‌های تخصصی پزشكان اذعان داشت: ‌این آزمون تا سال گذشته به صورت یكنواخت و با تعیین حداقل‌ها در كل كشور صورت می‌گرفته است اما در اواخر دولت قبل در حوزه وزارت بهداشت با این استدلال كه استقلال دانشگاهها در خصوص امتحانات ارتقاء و اختیارات اساتید در قبول یا رد دانشجوی رزیدنتی كم است تصمیم گرفته شد این آزمونها به هر دانشگاهی به طور مجزا واگذار شود .

وی افزود: این اقدام ارزشیابی فرد در بین دانشجویان داخلی از بین می برد و كسی كه در امتحان دستیاری قبول شد یک متخصص است زیرا كسی كه به آنان آموزش می‌دهد همان فرد نیزاز آنان آزمون می‌گیردو این نکته نیزحائز اهمیت است که سقف نمره حداقل قبولی در دانشگاه های مختلف شناور می باشد و بر اساس نمرات رزیدنتهای همان دانشگاه تعیین می گردد.

سید حمید جمال الدینی ادامه داد: ‌همچنین با این اقدام اگر به عنوان مثال همه‌ی دانشجویان با هم تصمیم بگیرند كه درس نخوانند به پایین‌ترین نمره نیز همگی می‌توانند در این آزمون ارتقاء موفق باشند.

جمال‌الدینی بیان داشت: روش حال حاضر برعكس متدها روز دنیاست زیرا كه در سیستم آموزش عالی دنیا فشار زیاد برای آزمونهای ورودی وجود ندارد؛ اما جنبه‌های نظارتی و رقابتی آن بسیارقوی است.

وی با بیان این مطلب كه در حال حاضر تنها 10 درصد در آزمون دستیاری قبول می‌شوند و 90 درصد پزشك عمومی خواهند ماند و بیش از نیمی از قبول شدگان نیز رشته خود را بر اساس نمره انتخاب می‌كنند و نه بر اساس علاقه، اذعان داشت: به نظر می‌آید بازنگری در خصوص آزمونهای ارتقاء دوره‌های تخصصی وجود دارد و در حال حاضر نیز با صحبتهای وزیر بهداشت نوید تغییرساختار آزمونها و روال گزینش برای ارتقاء تحصیل عنوان شده است

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا